De uitdaging is groot

We beleven interessante tijden. De economische situatie is niet erg rooskleurig, de maatschappelijke uitdagingen zijn groot. Beveren staat zoals alle andere Vlaamse steden en gemeenten voor zware budgettaire uitdagingen. Enerzijds zijn er de structurele problemen: de inkomsten dalen, de uitgaven stijgen. Dat vanaf 2015 de sluiting van Doel 1 en 2 financieel opgevangen moet worden, maakte de oefening voor Beveren wellicht nog zwaarder dan voor andere gemeenten. Die sluiting doet de inkomsten dalen met 2 miljoen euro.

Financiële uitdagingen

De gemeente Beveren moet haar plannen voor de toekomst inpassen in een strak financieel kader. Onze gemeente wordt geconfronteerd met dalende inkomsten. De sluiting van Doel 1 en Doel 2 kost de gemeente ieder jaar 2 miljoen euro. Ook de financiële crisis heeft zijn weerslag op de inkomsten. Het faillissement van Dexia kostte de gemeente heel wat geld. De opbrengsten uit beleggingen en uit de personenbelasting dalen.

Daarnaast stijgen de uitgaven nog steeds zonder dat de gemeente hier altijd vat op heeft. Zo zullen in onze gemeente de komende jaren heel wat medewerkers op pensioen gaan, wat de pensioenlast sterk doet stijgen. Er zijn de stijgende energiekosten, de blijvende uitgaven ten gevolge van de politiehervorming en de op stapel staande brandweerhervorming.

Daarnaast worden steeds meer taken door de federale en Vlaamse overheid afgestoten naar de gemeente zonder dat hier een vergoeding tegenover staat. Daardoor stijgen ook de werkingskosten nog ieder jaar.

Maatschappelijke uitdagingen

Ook de maatschappelijke uitdagingen waar wij voor staan zijn niet min. De groep van senioren in Beveren groeit gestaag: eind 2012 waren er in Beveren 11.890 personen ouder dan 60 jaar waarvan 2.468 personen ouder dan 80 jaar.  De nieuwe woonzorgcentra De Notelaar en Briels zijn dan ook absoluut noodzakelijk, maar vragen van de gemeente zware investeringen. De nieuwe verkavelingen die we de voorbije jaren hebben opgestart zorgen ook voor een sterke verjonging van onze gemeente. Dat maakt dat we moeten blijven investeren in ouderenzorg, onderwijs en kinderopvang.

Ook de mobiliteitsproblematiek en de druk op de openbare ruimte in onze gemeente vragen creatieve oplossingen. Dit hangt samen met leefbaarheid en veiligheid. We vinden het ook belangrijk om het verenigingsleven in onze gemeente - het cement van elke maatschappij - te blijven ondersteunen.

Al deze uitdagingen maken dat we als gemeente moeten blijven investeren zodat we de trein naar de toekomst niet missen.