Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Verrassing, verjonging en vernieuwing op Beverse CD&V-lijst.
De weg vooruit leidt naar mix van ervaring met jong en vrouwelijk enthousiasme
Met zeven vrouwen, drie jongeren en de drie uittredende schepenen kiest CD&V Beveren voor een gezonde mix van ervaring en vernieuwing om de plaatsen achter lijsttrekker en burgemeester Marc Van de Vijver in te vullen. Dat dit geen loze woorden zijn, bewijst de 2 plaats voor de 28-jarige Laura Staut die volledig nieuw is in de Beverse politiek. Na haar volgen de drie uittredende schepenen: Katrien Claus, Dirk Van Esbroeck en Raf Van Roeyen. Heidi Werrens uit Kieldrecht, Lien Van Dooren uit Vrasene, Pieter-Jan Certyn uit Kallo, Hendrik Deckers uit Verrebroek en Ine Lemmens uit Melsele vervolledigen de top 10 waarin alle deelgemeenten vertegenwoordigd zijn. Met Karolien Weekers op 11 en Leentje Van Laere op 12 zitten er 7 vrouwen bij de eerste 12.
Het lijstduwerschap is een collectief gebeuren door de uittredende raadsleden allen samen onderaan de lijst te plaatsen.
Lijsttrekker en burgemeester Marc Van de Vijver en lijstduwer en voorzitter Veerle Vincke zijn verheugd om zoveel kwaliteit en enthousiasme en hebben er vertrouwen in dat dit het uitgelezen team is om het vele werk verder te zetten.
 “De laatste zes jaar schreven wij als partij aan een mooi verhaal maar dat is duidelijk nog niet af. Een recente bevraging van onze inwoners door de Vlaamse Overheid heeft uitgewezen dat 80% tevreden is over onze gemeente. Dat is 10% meer dan het gemiddelde in Vlaanderen. Dit wil zeggen dat er een algemene tevredenheid is over het gevoerde beleid. De bevraging heeft tegelijk uitgewezen dat er op bepaalde domeinen zeker nog werk aan de winkel is. Wij zijn klaar voor een nieuw hoofdstuk. Met volle goesting gaan wij verder voor “goed bestuur” en een “warm” Beveren. Ook volgende legislatuur willen wij onze eigen accenten aan het Bevers beleid toevoegen.”
Daarbij staan volgende thema’s voor ons de komende jaren centraal: mobiliteit, behoud van het landelijk karakter, zorg, onderwijs, invulling van het openbaar domein, duurzaamheid en milieu en veiligheid.
Ambitie
“Het mag duidelijk zijn dat wij klaar staan met een enthousiaste ploeg om een vervolg te breien aan de vele realisaties en het waarmaken van nieuwe projecten. Als voorzitter ben ik dan ook zeer verheugd dat onze partij genoeg gedreven en bekwame mensen heeft kunnen engageren om samen met ons de weg vooruit te gaan”, aldus een tevreden voorzitter.
“Wij hebben de ambitie om in 2018 de grootste partij in Beveren te blijven. Onze burgemeester heeft nog genoeg goesting en toekomstvisie om het beleid dat wij al vele jaren uitstippelen verder uit te bouwen.  Onze ploeg staat klaar voor een nieuwe legislatuur van 6 jaar. Ik stel dan ook met veel trots de kandidaten van plaatsen van 1 tot 12 en het lijstduwersteam voor.”
1/ Marc Van De Vijver, 57 jaar, Haasdonk
Marc moeten we jullie eigenlijk niet voorstellen. Hij is nu 13 jaar burgemeester van deze mooie gemeente. En naast het bestuur van de gemeente heeft hij ook handen vol met zijn kroostrijk gezin, want naast 6 kinderen heeft hij ondertussen ook 4 kleinkinderen.
Vanuit zijn landbouwverleden ligt deze stiel hem nog steeds nauw aan het hart. Dat zie je ook in de aanleg van zijn tuin waar hij graag zelf de handen uit de mouwen steekt. Bij een glaasje goede wijn en een sigaar kan hij u een hele avond entertainen met zijn rijke kennis van historische figuren. Hij is voor onze een echte burgervader met een enorme dossierkennis die wij onze gemeente voor 100 % toevertrouwen
2/ Laura Staut, 28 jaar, Beveren
Zij is nieuw in de politiek maar niet onbeslagen in het reilen en zeilen van Beveren.
Maar laten we beginnen bij het begin, geboren en getogen in Beveren, maar met roots in Kallo en Doel verbindt ze verschillende deelgemeente. Als kind heeft zij piano leren spelen in de Beverse muziekacademie en op zondagnamiddag kon je haar steevast vinden bij de Gidsen Sint-Martinus, waar ze later ook groepsleidster werd. Nu bekommert ze zich nog steeds over de vzw Gidsen Sint-Martinus. Zij studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Antwerpen, gevolgd door de lerarenopleiding geschiedenis-godsdienst.
Er zijn plannen om te verhuizen naar Prosperpolder waar ze met haar vriend op dit moment het knechtenverblijf van de Prosperhoeve verbouwt. Het legt meteen de link naar haar werk als coördinator van Erfgoedcel Waasland. Haar interesse ligt naast het Beverse erfgoed ook bij voldoende leefbare ruimte waar kinderen en jongeren zichzelf kunnen zijn en zich kunnen uitleven in de vele sport- en jeugdverenigingen
3/ Katrien Claus, 46 jaar, Beveren
Katrien studeerde in Leuven politieke en sociale wetenschappen, trouwde na haar studies met Koen Roelandt en heeft één zoontje Fiel.
Katrien zetelt sinds 1994 in de gemeenteraad en werd in 2005 schepen met op dit moment de bevoegdheden onderwijs, sport en kinderopvang. Zij kan op die manier vanop de eerste rij meewerken aan een gemeente die zoveel mogelijk kansen creëert voor jongeren via jeugdwerking, kwaliteitsvolle kinderopvang en een sterk lokaal onderwijsaanbod. Als schepen van sport is zij terecht fier de vele actieve sportclubs en sportmogelijkheden in onze gemeente te kunnen ondersteunen
4/ Dirk Van Esbroeck, 57 jaar, Melsele
Dirk is geboren en getogen in Melsele en gehuwd met Ilse De Meulenaere.
Hij is vader van twee dochters Eva en Lien die stilaan het ouderlijke nest verlaten.
Als Melselenaar zal hij ook steeds opkomen voor de vele belangen van Melsele in onze grote gemeente Beveren.
Beveren op sociaal vlak op de goede weg houden en verder ‘vooruit’ laten gaan!
Dat is zijn doelstelling en zijn engagement. Opkomen voor de zwaksten onder ons en alle inwoners van Beveren een menswaardig bestaan bieden.
Daar gaat hij ik elke dag opnieuw voor en dat reeds gedurende 13 jaar, eerst als schepen van Sociale Zaken en Sport en nu reeds meer dan 5 jaar als voorzitter van het OCMW van Beveren.

5/ Raf Van Roeyen, 59 jaar, Beveren
Raf is 59 jaar, geboren en getogen Beverenaar.  Hij is gehuwd met Mieke Nielandt en samen hebben zij drie kinderen, welke ondertussen het huis uit zijn . Professioneel is hij actief als advocaat.
Raf is sedert zijn jeugd actief in tal van verenigingen en in de lokale gemeenschap  ( Chiro, Huurdersbond,  Beheer Gildenhuis, Hof ter Welle,… )
Sinds meer dan 30 jaar is hij ook politiek actief, vele jaren als militant en bestuurslid van CD&V . In 1994 kwam hij in de gemeenteraad en sedert 2005 heeft hij het voorrecht om schepen te zijn hier in Beveren.
Raf houdt zeer van  tuinieren het ideale middel om alles in balans te houden
6/ Heidi Werrens, 43 jaar, Kieldrecht
Woont in Kieldrecht op een boogscheut van haar ouders, samen met Hans Mets en heeft één zoon, drie dochters en twee plusdochters
Haar leven speelt zich voornamelijk af onder de kerktoren van Kieldrecht. In het weekend kan je haar terugvinden op het voetbal, bij de jeugdbeweging, in de bibliotheek, bij toneelkring Kunst Veredelt… Veel tijd voor hobby’s blijft er met dit grote gezin niet over door haar grote betrokkenheid bij de activiteiten van haar kinderen. Zij werkt als office manager in een advocatenkantoor te Antwerpen.

In 2017 heeft zij haar eerste stappen gezet als raadslid van de OCMW raad en het Bijzonder Comité van de sociale dienst. In 2012 kwam zij een eerste keer op met de slogan “aandacht voor iedereen”. Oog blijven hebben voor de zwakkeren zodat ook zij kunnen deelnemen aan onze steeds veranderende en groeiende maatschappij en vooral blijven inzetten op onze vrijwilligers die elke dag prachtig werk leveren en onmisbaar zijn, vindt zij belangrijk
7/ Lien Van Dooren, 30 jaar, Vrasene
Als kind groeide zij op in de bakkerszaak van haar ouders in Vrasene. Door hun harde
werk leerde zij wat gedrevenheid is. Op haar 18de vertrok Lien voor 6 maanden naar Guatemala waar zij een project met straatkinderen heeft heropgestart. Bij haar thuiskomst studeerde ze verder  en behaalde een bachelordiploma orthopedagogie en een bachelordiploma sociaal juridische dienstverlening. Nu studeert zij rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Sinds 2013 zetelt zij in de gemeenteraad. Als gemeenteraadslid zet zij zich vol enthousiasme in voor de jongeren en de vele verenigingen die onze bruisende gemeente rijk is
8/ Pieter-Jan Certyn, 20 jaar, Kallo
Pieter-Jan, PJ voor de vrienden, woont al heel zijn leven aan de oevers van de Melkader in Kallo, de parel aan de Schelde. Als kind was hij al geïnteresseerd in alles wat met politiek te maken had. Die interesse heeft zich in de loop der jaren verder ontwikkeld en begin 2015 werd hij actief bij Jong CD&V waarvan hij sinds januari 2018 jongerenvoorzitter is.
Met Jong CD&V Beveren wil hij zich inzetten voor een sterk en betrokken jeugdbeleid voor al onze Beverse jongeren, zowel in de centrumgemeente  als in de andere deelgemeenten. Hij wil daarom een luisterend oor zijn voor alle jongeren en jeugdverenigingen om samen met hen het Beverse jeugdbeleid van morgen verder uit te werken.
Momenteel studeer hij rechten aan de KU Leuven. In Kallo is hij ook actief als lector in de parochiekerk. Hij is één van onze muzikale talenten die al 10 jaar saxofoon speelt
9/ Hendrik Deckers, 37 jaar, Verrebroek
Hendrik is geboren en getogen in Verrebroek, Hij voelt zich sterk verbonden met dit dorp en de polder dat ondanks de nabij liggende haven nog steeds een landelijk en groen karakter heeft.  Dit wil hij graag behouden zien en daarvoor wil hij zich engageren.
Hendrik is al jaren zeer actief in het verenigingsleven als spelend lid van het Koninklijk muziekensemble Euterpia. Daarnaast is hij actief in de Landelijke Gilde, zowel lokaal als gewestelijk. Hij maakt deel uit van het Feestcomité Verrebroek, van Axis vredesgenootschap en van de Cultuurraad.
Hij geeft les tuinbouw in het deeltijds-beroeps-secundair onderwijs
10/ Ine Lemmens, 44 jaar, Melsele
Is mama van een zoon en dochter van bijna 17 en woont en werkt al meer dan 20 jaar in Melsele. Als geen ander kent ze de gevoeligheden die daar leven.
Ine zetelt nu drie jaar in de gemeenteraad. Met haar hebben we een enthousiaste combinatie van ‘vers politiek talent’ en ‘levenservaring’ mee aan boord.  Haar interesses zijn breed: cultuur, ruimtelijke ordening en het inrichten van de openbare ruimte. Iets waarmee ze vanuit haar opleiding als interieurarchitecte veel affiniteit heeft.
Daarnaast hecht ze ook veel belang aan tradities zoals feesten en jaarmarkten als middel om mensen samen te brengen en een gemeenschap levend te houden
11/ Karolien Weekers, 37 jaar, Melsele
Karolien is opgegroeid in Melsele en kende een drukke maar heel leuke jeugd waarin zij actief was in heel wat verenigingen. Na haar studies en doctoraat is zij even blijven hangen in Leuven maar de lokroep naar het vertrouwde Melsele werd te groot. Sinds 2012 woont zij hier terug met haar man Dieter en twee schatten van dochters: Jinte (8) en Juna (4). Nu werkt zij al een hele tijd als Vlaams ambtenaar bij Statistiek Vlaanderen.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2000 werd zij als 19-jarige verkozen op plaats 11. In 2004 nam zij deel aan de Europese verkiezingen op plaats 11. En nu staat zij opnieuw op de 11de plaats. Zij wil zich engageren om via de gemeenteraad het fijne wonen en leven in Beveren, met zijn warme geëngageerden en vrijwilligers, met zijn mooie plekjes en uitgebreid aanbod van onderwijs, cultuur en sport te behouden en te versterken
12/ Leentje Van Laere, 47 jaar, Beveren
Sociaal bezig zijn geeft haar voldoening. Als OCMW-raadslid wil zij meewerken aan de opbouw van een zorgzame samenleving. Het beste in anderen boven halen door het investeren in en aanbieden van goede zorg voor klein en groot. Service en begeleiding bieden aan zij die het moeilijk hebben.
In haar vrije tijd maakt zij tijd voor KVLV-“Vrouwen met Vaart” om er mee aan de kar trekken om er een bloeiende, actieve vereniging van te maken waar vrouwen zich goed voelen. Als vrijwilliger in het wijkcomité Beveren-Zuid werkt zij mee aan een gezellige, elkaar kennende buurt. In het weekend kan je haar vinden op de jeugdvoetbalmatch van haar neefje of al fietsend met haar nichtjes
28/ Hilde Maes,57 jaar, Melsele
Is gehuwd met Guido De Zitter die landbouwer is en heeft drie kinderen: Maarten, Elke en Robbe. Zij werkt als verpleegkundige bij de thuisverpleging van het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen.
Zij is bestuurslid van KVLV Melsele en Landelijke Gilde Melsele en vurige voetbalsupporter. Zij zit als verschillende jaren in het organiserend comité van Levensloop.
Sinds 2013 zetelt Hilde in de gemeenteraad, maar ze heeft ook al 2 jaar ervaring als OCMW-raadslid. Zij is heel sociaal, meevoelend en zorgzaam. Daarom draagt zij het thema zorg hoog in het vaandel. Zij wil ook ijveren voor de vele Beverse verenigingen omdat zij mensen samenbrengen. Landbouwbeleid ligt haar nauw aan het hart. Ze wil dan ook graag meewerken om de landbouwer en de burger dichter bij elkaar te brengen
29/ Ernest Smet, 65 jaar, Melsele
Ondertussen zit hij bijna 12 jaar in de gemeenteraad waarvan 3 jaar als schepen van cultuur.  Door zijn sociaal engagement en zijn onderwijsverleden in de Sint-Martinusschol trad hij toe tot verschillende verenigingen: het Sint-Maartenscomité, het 1-aprilcomité en voetbalclub Sobus SK Beveren. Hij is ook actief bij Hof ter Welle, de programmatiecommissie van Ter Vesten, het jaarmarktcomité. En hij is ondervoorzitter van onze partij.
Hij is getrouwd met Monique Van de Vyver en ondertussen ook al vier keer opa.
Als hij nog tijd over heeft gaat hij graag een matchke voetballen of een partijtje tennissen of werkt hij in zijn (moes-)tuin.
Zijn leuze is: “Beveren, da’s heel ons leven, de spil waar alles om draait“
30/ Louis Engels, 75 jaar, Beveren
Is gehuwd met Kristian Decker en woont in Beveren.
Hij is altijd actief geweest in verschillende sociale bewegingen zoals KWB en ACV, nu beweging.net. In 1988 werd hij voor het eerst verkozen als gemeenteraadslid en kreeg hij onmiddellijk een mandaat in de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting. In 2001 werd hij er voorzitter en heeft dat ambt gedurende 12 jaar waargenomen. Hij wil nog steeds deze mooie gemeente verder helpen uitbouwen, ten dienste van haar inwoners
31/ Luk Smet, 47 jaar, Beveren
Is geboren en getogen in Beveren en vader van twee tienerdochters. In zijn jeugdjaren was hij reeds actief bij Jong CD&V en sinds 2006 zetelt hij als gemeenteraadslid. De politieke stiel heeft thuis geleerd.
Luk is maatschappelijk werker en werkt als consulent 'Welzijn' in de privésector waarbij hij ondersteuning en coaching geeft aan collega’s in professionele en privé situaties. Hij is Stress & Burn-out coach en erkend bemiddelaar.
Als er dan nog tijd overblijft, traint hij voor de marathon en volgt hij graag zoveel mogelijk de prestaties van Beverse sporters en clubs in alle mogelijke sporttakken
32/ Guy Tindemans, 58 jaar, Beveren
Gehuwd met Christine Ivens, vader van Dries en Eva, opa van Max
Als gemeenteraadslid en fractieleider van de CD&V-fractie wil hij meewerken aan de uitbouw van onze lokale gemeenschap. Een gemeenschap waar iedereen een plek heeft. Beveren is een schitterende gemeente. Onderwijs, welzijn, cultuur, sport, milieu, … op alle terreinen is het gemeentebestuur bijzonder actief en maakt het heel veel mogelijk voor al zijn inwoners.
Vanuit zijn professionele opdracht is welzijn een thema dat hem bijzonder nauw aan het hart ligt. Als algemeen directeur van Hof ter Welle, de Beverse organisatie voor Bijzondere Jeugdzorg, merkt hij dagelijks dat lang niet iedereen dezelfde kansen heeft in onze samenleving. Op dit thema – welzijn – kan de politiek het verschil maken. CD&V-Beveren doet dat. Ook in de nieuwe legislatuur wil hij zich daarvoor voluit inzetten
33/ Ann Cools, 62 jaar, Melsele
In 1987 rolde zij als CVP-jongere in de Beverse politiek. Sedertdien was zij 14 jaar raadslid van het OCMW waarvan zes jaar als voorzitter. Momenteel is zij gemeenteraadslid en voorzitter van de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting. Vanuit haar visie “een kwaliteitsvolle, betaalbare woning is een basisrecht voor iedereen” kan zij haar steentje bijdragen. Dat ligt volledig in de lijn van haar engagement naar haar medeburgers toe.
Daarnaast is zij onder meer voorzitter van AXIS4peace (het Bevers Vredesgenootschap), lid van het Sint-Maartencomité en vrijwilliger in de Commissie van Toezicht in de Penitentiaire Instelling Poort van Beveren. Maar haar absolute prioriteit gaat naar haar twee zonen en dochter en haar twee kleinkindjes (en een derde op komst) … En zeker niet te vergeten haar passie voor muziek
34/ Werner Maes, 67 jaar, Beveren
Werner woont in Beveren en is gehuwd met Gilberte, vader van Koen en Isabelle en opa van drie kleinkinderen, Ella, Senne en Ruben. Sinds januari 2001 zetelt hij in de gemeenteraad. In de vorige legislatuur was hij schepen van één van de mooiste departementen, namelijk de Groendienst. Meer dan 40 jaar werkte hij als consulent bij de Christelijke Mutualiteit te Beveren waar hij dagelijks ten dienste van de Beverse gemeenschap stond.

Zijn uitdaging is steeds om zowel op professioneel als gemeentelijk vlak mee te werken aan een beleid dat gericht is op lotsverbetering van vergeten groepen: zieken, bejaarden, personen met een handicap.
Dat doet hij al vele jaren als bestuurslid in verschillende Beverse verenigingen.
Als er tijd overblijft, gaat hij fietsen in de natuur, en geniet hij van zijn eigen tuin.
Hij wil ook in de toekomst blijven bouwen aan wat ons allen zo lief is, namelijk onze mooie gemeente Beveren waar het goed is om te wonen, te werken en zich te ontspannen
35/ Veerle Vincke, 46 jaar, Beveren
Gehuwd met Wim Beeldens en mama van twee tienerdochters, Julie en Emelie.
Na haar studententijd in Leuven was zij al snel actief bij de CD&V-Jongeren, later werd zij jongerenvoorzitter. Zij heeft 10 jaar gezeteld in de OCMW-raad en sinds 2010 zetelt zij als gemeenteraadslid.
Als mama, raadslid en zaakvoerder woont, werkt, leeft zij in Beveren en wil zij ijveren voor een gemeente waar iedereen zich thuis voelt want het is er aangenaam om te wonen omdat er voldoende groene ruimte is, omdat er genoeg ontspanningsmogelijkheden zijn, omdat er goede scholen zijn, omdat iedereen er kansen krijgt, gewoon omdat het hier goed is.
Sinds de laatste CD&V-bestuursverkiezingen is zij ook voorzitter van onze partij en heeft zij zich volop ingezet om deze ploeg voor te bereiden op 2018.